Vietnam

5/4

Landede før 6:45 eller noget og med c's fars hjælp var vi helt hjemme kl 8! Slut.

4/4

Op, morgenmad og swimmingpool. Pakke og checke ud til kl 12. C fandt hvad der skulle være det bedste pizzeria i saigon og vi kørte derhen. Det så autentisk ud med brændefyret italiensk ovn og vores margarita de Buffalo'er var også glimrende.

Vi tog tilbage til hotellet for at hænge ud. Jeg var på legeplads med Siri og c gik en tur med linus. De nåede at fare vild og kommer steder hen ingen af os havde været, men kom også hjem med farvebøger og souvenirs.

Det var rigtig varmt, men der var også et indendørs legerum med aircondition, hvor jeg også fik en lille lur.

Kl 17 klædte vi om til dansk tøj og kørte ud til lufthavnen. Det gik fint med at checke ind, men da vi nåede til restaurantområdet for at spise, begyndte det at regne og tordne voldsomt og strømmen gik i etaper, så der til sidst ikke engang var strøm i markeringen af nødudgange etc.
Projektørene ved landingsbanerne røg også.

Vi kunne se vores fly så ud til at blive klargjort og famlede os ned til gaten som planlagt 19:45. Strømmen kom igen og vi kom afsted med kun en halv times forsinkelse, desværre mistede vi en halv time mere undervejs, formentlig pga dårligt vejr og vi landede i Doha kl ca 01 lokal tid, hvor vi skulle have boarder næste fly 00:40. Heldigvis havde Qatar Airways styr på det hele og vi kørte direkte fra flyet til næste gate, kom forrest i køen til sikkerheden og sad i næste fly 01:35 - 10 minutter efter planlagt afgang. Vi havde ellers lige anet mulighed for en dag i Qatar - men også rart at komme hjem som planlagt.

3/4

Sent op.

Souvenirjagt uden held.

Sejltur.

Sen frokost på Grand hotel.

Swimmingpool

Vores sidste rigtige aftensmåltid på rejsen blev også vores dyreste. Vi gik på ho chi Minh Citys bedste steak House og bestilte begge den dyreste bøf på kortet: 200g japansk wagyu ribeye. Alting er dog relativt, prisen var 760k eller under 200 kr...

Det var rigtig godt, nok den bedste bøf jeg nogensinde har fået, men ikke signifikant bedre end det bedste danske oksekød. Jeg havde nok forventet lidt mere efter alle de historier jeg har hørt om kødet - men fantastisk til prisen.

2/4

Energiniveauet var lavt hos alle da vi vågnede imorges. Vi har haft en rolig dag med legeplads og leg i lejligheden.

Efter frokost på hotellet var det swimmingpool tid.

Vi tog på hard rock for at få aftensmad, for børnenes skyld, men jeg fik også de bedste kyllingenachos jeg indtil videre har fået. Bagefter var det tid til at tage i det lokale cirkus xin chao, hvor c efter noget besvær havde skaffet billetter til. Det skulle have varet 1,5 time, men tog 2,5. Det var mest akrobatik og andre kropslige tricks. De var gode uden at være fantastiske, men til forskel fra meget andet af den slags, så var det tydeligt at de elskede det de gjorde, og det gjorde det rigtig godt. Det hele foregik på vietnamesisk og publikum var også primært lokale. Børnenet var noget trætte til sidst, men de synes også det var godt.

Cirkus kostede 190

Cirkus kostede 190k eller 50 kr for hele familien.

1/4

Vi startede med morgenmad og pool og så ned og pakke kl 11 og checke ud kl 12. Dernæst frokost, som ikke var specielt god, jeg prøvede en sheppards pie og c fik pasta med and.

Så gik vi i petronas version af eksperimentariet som fylder to etager i det ene tårn. Det var spændende og vi bla prøvet en helikopter simulator og set nærmere på de forskellige elementer af en olieboreplatform.

Efterfølgende fik vi travlt for at kunne nå taxi til lufthavnen 1630. Jeg skulle over til akvariet og købe en dims vi havde lovet linus og c skulle proviantere til rejsen og hjem med to børn. Det gik, men uden meget spildtid, og en time senere var vi i lufthavnen, checkede ind og fik spist aftensmad. Dernæst fik vi brugt vores malaysiske penge og tog flyet, og to timer senere landede vi i saigon.

Da vi kom til hotellet var der ingen reservation, det er heldigvis første gang vi har prøvet det. De fandt dog en bedre lejlighed end den vi havde booket, som vi fik til næsten samme pris. 110 m2 og med tre værelser og tre badeværelser. Men kun på 3. sal - men det er jo en slags tilvænning til at bo tæt på jorden...

Børnene var ret .trætte - men det er jo en slags tilvænning til at bo tæt på jorden...

Børnene var ret trætte, vi var i lejligheden kl 22 Vietnam tid, hvilket er 23 i Kuala Lumpur tid. Vi valgte at slappe af og så en film istedet for at pakke ud (vantage point, ok actiondrama).

31/3

Linus vågnede tidligt og vækkede c for at høre om vi ikke skulle over og stå i kø for komme op i pt. Vi havde hørt at man skulle stå i kø fra kl 7 og minimum to timer for at være sikker på en billet. Vi besluttede at det ikke var så vigtigt og ville bare se om vi kunne være heldige, men c vækkede mig lidt presset over situationen og vi sprang hotellets morgenmad over over gik over til tårnene. Jeg tror vi var der lidt over ni og c og linus stod i kø i lidt over en time og så fik vi billetter til kl 1320. Vi gik i legetøjsbutikker og børnene fik en ting hver og spiste frokost, c fik noget lækkert sushi-agtigt og jeg fik en kedelig burger. Så gik turen mod tårnene hvor vi startede med et sikkerhedstjek, derefter en kort infomercial om petronas og så gik turen ellers op med elevator til broen i 170m højde. Her fik vi 10minutter til at kigge og fotografere, der er ca 30 på rundvisning og broen er kæmpestor så der var god plads. Det var sjovt at fik billetter og kom op, men selve oplevelsen var ikke noget særligt.

Bagefter gik vi hjem og slappede af og så op og få lidt motion og i svimming pool.

Så gik vi over for at spise (jeg forærede C en taske i fødselsdagsgave som hun selv havde fundet på vejen) børnene fik burgermad og så gik vi på malaysisk restaurant, hvor vi spiste malaysisk og børnene fik dessert. Maden var god, men speciel. Den ene ret var kogt kylling med noget suppe og svampe, den var ikke så interessant, den anden var en godt krydret curry-agtig ret med oksekød.

Vi sluttede af med at gå i parken og lege på legepladsen. Linus hoppede og klatrede rundt i vanlig parkour stil. Jeg løb lidt rundt med ham og tog min skjorte af pga. varmen, det førte til en påtale fra en parkbetjent - bar overkrop er ikke tilladt i parken...

På vej hjem nåede C lige at købe et par sko.

30/3

Efter morgenmaden gik turen mod batu grotterne lidt Nord for kl. Batu grotterne er en hinduistisk helligdom der især bruges under deres festivaler. Det var mere interessant end storslået og smukt, med et stærkt præg af at være et sted der blev brugt nærmere end blot til pynt. Der var mange trin op til grotten og nærgående aber over det hele. Bagefter besøget gik vi på en meget autentisk indisk vegetar restaurant (rettet mod hinduer og ikke turister) vi fik rigtig lækker mad, men jeg har ingen ide om hvad det var. For 27 myr eller 47 kr fik vi rigelige mængder mad og drikkevarer til os alle.

En interessant detalje fra togturen er at der er togvogne og perronafsnit forbeholdt kvinder.

Kl er en fantastisk by. Voldsom, moderne og multikulturel. Maden er halal, men alkohol fås overalt,der bliver kaldt til bøn fra himlen (højtalere på højhusene) 6 gange i døgnet, der er templer og kirker til alle store religioner men samtidig er der på museer stor fokus på evolution. Folk er venlige og taler godt engelsk. Igår fik vi forklaringen på at alle kender Danmark herovre: badminton. Det er nok samme grund til at de kender Danmark i Vietnam.

Vi tog hjem og børnene slappede lidt af mens c sov og jeg læste. Bagefter gik vi op og svømmede, jeg nåede lige at få noget motion inden.

Vi spiste lidt roomservice og c gik på shopping mens jeg lagde børn - hvilket var lidt af en udfordring, da siri ikke havde meget overskud - hun endte med at falde i søvn på en lænestol.

C kom hjem med lækker indisk mad fra en restaurant i klcc

29/3

Vi startede igen med udendørs morgenmad og en lille svømmetur.

Efter en kort pause hjemme gik vi over og spiste, jeg fik en glimrende fish & chips i rigtig engelsk stil. Derefter gik turen mod KL tower: 421m kommunikationstårn og placeret på byens bakke og med en udsigtsplatform 276m oppe. Udsigten var rigtig god og vi fik et godt overblik over byen. Linus var mest fokuseret på at få den is han var blevet lovet, men bagefter synes han også det havde været spændende. Der fulgte også en lille tur i hestevogn med i billetten, samt et besøg i en småtarvelig zoo der mere lignede en dyrehandel. Børnene synes dog det var spændende og de havde da også et pænt udvalg af slanger (inkl. En 5m Python), edderkopper og krybdyr i almindelighed.

Derefter kørte vi hjem og slappede af mens c tog hen og fik lavet mani- og pedicure. Det blev til sen fastfood-baseret aftensmad i Parken foran pt mens solen gik ned, det var rigtig hyggeligt, der var fyldt mennesker. Bagefter gik turen til legepladsen, hvor linus løb, hoppede og klatrede rundt i god jr parkour stil. På vej hjem fik vi også lige købt en lille lækker kuffert.

28/3

Vi startede dagen med udendørs morgenmad ved poolen på 22. Etage og gik i vandet efter vi havde spist.

Efter en kort pause i lejligheden gik vi over ved pt og spiste frokost. C fik noget kylling der ifølge kortet var lavet sous vide (det lignede det ikke helt) og jeg fik en rigtig lækker Meat pie med kartoffelmos, ærtemos og sovs i bedste engelske stil.

Så gik turen til akvariet der ligger et eller andet sted under jorden. Det var stort og meget flot, der var mange fisk og rigtig mange store hajer, rokker og skildpadder. Vi så dykkere fodre de store dyr, det var interessant. Den store tank var lavet med rullende fortorv og glastunnel, det virker rigtig godt. Der var også slanger, edderkopper, oddere og vandrotter og linus og jeg fik rørt ved små hajer, søstjerner og dolkhaler. Vi så også piratfiskene fortærer en stor ko-lever på rimelig kort tid. Vi endte med at bruge Lang tid I akvariet og tog derfor hjem efter vi havde været der.

Aftensmaden blev roomservice igen og jeg fik prøvet en af de mere interessante lokale retter - nasi lemak - som bestod af ris, kyllingevinger, hårdkogt æg, stegte små ansjoser, jordnødder og chilisovs. Det var ikke så ringe.

C. lagde børn og jeg gik over i KLCC Suria som storcenteret under PT hedder. Der er rigtig mange butikker, mange af dem også rigtig dyre. Priserne er måske lavere end vejledende udsalgspriser i DK, men generelt højere end det vi er vant til at betale når vi køber over nettet etc. Undtagelsen er mad og madvarer, hvor meget er billigere. Der var også en stor lækker boghandler i to etager med stort udvalg bl.a. inden for filosofi. Jeg er meget begejstret for det store supermarked i bunden af centeret hvor der er specialiteter fra mange forskellige lande. Jeg har smagt mig gennem syv varianter af root beer (som ikke er øl, men sodavand med en meget speciel smag) og det lykkedes mig at finde et krydderi jeg længe har ledt efter i DK og også i vietnam: monosodium glutamate aka MSG, som er ret umami smag.

27/3

KL er en by der er præget af højhuse, der er mange og de står tæt. Vi elsker højhuse, så det passer os rigtig fint. Man føler sig meget lille når man går rundt i gadehøjde...

Vi bor meget tæt på Petronas Towers (PT) og den park der ligger lige nedenfor. Vi startede dagen med at gå over i parken og brugte dagen der, med en kæmpe legeplads og en offentlig soppesø/vandfald/vandland. Vi spiste en rigtig god frokost på en cafe, hvor C og jeg spidste godt krydret kylling med tabulleh og yougurt, den velskænkede Guiness jeg bestilte til, kostede mere end min mad...

PT er tvillingetårne der er 452m høje, den sidste del er dog spir. Der er 379m til taget på 88. og øverste etage. De to tårne er forbundet med en bro i 170m højde. Broen er "flydende" så bygningerne kan bevæge sig uafhængigt. Det ligner noget fra Star Wars, men det er svært at fornemme den enorme størrelse sammenlignet med fx Eiffeltårnet, der står alene. Vi håber på at kunne skaffe billetter så vi kan komme op og se udsigten fra broen.

Room service leverede aftensmaden som var ok malaysisk mad - godt krydret.

Jeg lagde børnene og sendte c på shoppingtur. Hun vendte hjem med to par sko.

26/3

Vi stod op og fik morgenmad, ungerne og C. gik i swimmingpool indtil vi gik op for at pakke kl. 11 og checke ud kl. 12. Vi tog ned til posthuset for at sende nogle postkort og fik set en katedral på vejen. Posthuset og katedralen er nævnt som seværdigheder, men ingen af delene var noget særligt sammenlignet med bygninger i europa.

Hard Rock cafe lå lige i nærheden og da børnene var rimelig begejstrede igår indtog vi frokosten der. Jeg fik en burger med røget gris i trevler og barbeque sovs, den var ret god og interessant.

Så gik vi ned mod Ho Chi Minh City museum der skulle være et af byens mest interessante museer. På vejen blev det regnvejr og da Siri også skulle tisse, så vi søgte tilflugt i en af byens stormagasiner Vincom Towers, hvor vi fandt en etage med små legetøjsbutikker, hvilket børnene fandt rigtig interessant. Vi var ved at opgive museet, men Linus insisterede og vi nåede det også; man kan krumme tæer eller bare glæde sig over standarden af museerne i DK og andre lande... Børnene synes dog det var spændende at se et par fly, en helikopter og en kampvogn fra den amerikanske krig.

Tilbage til hotellet og hente bagage og proviant til turen og så ud til lufthavnen og finde flyet til Kuala Lumpur (KL)... Det tog lang tid i lufthavnen, vi brugte over to timer uden at have mere end 10-15 minutter inden vi skulle boarde...

Flyveturen gik fint, men det er altid lidt af en opgave at sidde ved siden af Siri som snakker uafbrudt eller skal have hjælp til spil eller noget (og det var min tur). Det tog to timer. Vi fløj med AirAsia som er et lavprisselskab i stil med Easyjet, det var helt ok, men vi skulle gå rigtig langt fra fly til ankomsthal i KL (LCCT). Vi landede 21:35 i Vietnamtid, men 22:35 lokal tid. Derefter fulgte turen gennem immigration etc. og så en time i taxi ind til byen. Vi var ikke nået ret langt før vi kunne fornemme at infrastrukturen herovre er på et helt andet niveau end Vietnam, her er mere eller mindre ligesom i nordeuropa. Børnene faldt i søvn i taxien og vi sad og nød udsigten af KL der nærmede sig med de lysende Petronas Towers midt i det hele. Vi ankom til vores lejlighed ca 00:30 lokaltid. Her virker rigtig lækkert, vi har 3 værelser og to store badeværelser på 12. etage. Udsigten er præget af at 12. etage ikke er specielt højt i en by fyldt med højhuse (der er 33 etager i vores hotel, og det er ikke specielt meget), men det passer mig fint at kunne se på opførelsen af to nye højhuse tæt på.

25/3

Pakke efter morgenmaden og afsted til lufthavn efter frokost. Fly til saigon og fremme på hotel ca 16. Vi slappede lidt af - børnene hyggede sig med at se lidt tv og vi glædede os over at der var vaskemaskine og tørretumbler i lejligheden.

Vi gik 20 min mens det blev mørkt og spiste burgere på hard rock cafe - glimrende burgere og deres mojito og milkshakes er heller ikke dårlige. Derefter gik vi i et lille stormagasin hvor vi endte i en spillehal og flottede os med give Siri lov til en tur i et tog og linus spillede airhockey med c.

Vi tog en taxi der viste sig at være en snydetaxi med et taxameter der helt klart talte for hurtigt - meeen det er svært at føle sig rigtig snydt når regningen stadig kun endte på 27 kr. - men næste gang kigger vi lidt mere på taxien før vi sætter os ind.

24/3

Linus vækkede mig 4:22 og ville godt lige udenfor og se hvad der skete ude i mørket - det gjorde vi så... Der var mange lyde, så der skete nok en del, men mørket gjorde det svært at se noget.

Vi tog på snorkeltur efter morgenmaden. Dagens program var to øer eller nærmere to rev i nærheden af øerne. Ved første rev gik vi i vandet med et barn hver. Linus havde lånt en snorkel og da der var en del bølger fik han meget hurtigt slugt en del saltvand og ville tilbage til båden - siri fulgte hurtigt efter. Jeg fik snorklet lidt, men der var dårlig sigt, så alle kom tilbage til båden og sejlede mod rev nr to. Jeg gik i vandet med redningsvest og to børn, men de ville hurtigt op igen og jeg gik med og c startede med at svømme selv og jeg tog en tur alene bagefter. Sigtbarheden var bedre og der var mange fisk, søpindsvin, koraller og andet. Da jeg kom tilbage ville linus godt ud og svømmede afsted med ham. Der var en del strøm, men denne gang havde jeg finner på og kunne trække linus ind til revet. Det var rigtig hyggeligt og vi fik set fisk og andre ting sammen. Linus fik også lov til at tage vingerne af og dykkede lidt mens jeg holdt øje. Da jeg kom tilbage ville Siri ud og vi tog en lille svømmetur sammen (hun er ikke glad for at bruge maske, så hun får ikke set så meget), hyggeligt.

Så spiste vi frokost og c og Siri fik svømmet lidt mere - og c fik deltaget i en spontant opstået uiordsat konkurrence mellem kvinderne på båden om at hoppe ned fra taget af båden (2-3m). Børnene fik også fisket lidt inden turen gik hjemad.

C nåede at nævne at vi havde levet fint med alle dyrene omkring os og inde i hytten... Den sidste nat skulle dog ændre på dette med "kæmpebillernes invasion", kødfulde biller på 10cm (inkl. følehorn), store nok til at larme rigtig meget når de fløj ind i ting og vi ikke kunne undgå at høre dem gå. Og med så kraftigt skelet til at være overraskende svære at slå ihjel. Jeg fik dræbt 7-8 stykker i løbet af en times tid og der røg også en stor knæler (10cm) med undervejs (som jeg var lidt bange for efter at have set diverse videoer med knælere), vi fik også set vores store gekkoer fange og spise nogle lidt mindre insekter. Efter at have sikret vores myggenet under madrasserne faldt vi i søvn mens vi prøvede at ignore lydene. Vi glæder os til at sove i en bolig der kan lukkes af...

23/3

Vi fandt en død flagermus på vej til morgenmaden.

Vi var alle lidt flade efter morgenmaden, men c fik lokket børnene med på en lille løbetur, der endte med at blive en længere gåtur, hvor de bla sommerfuglehaven og køkkenhaven.

Der vokser mange spændende ting på området, bla kokosnødder, cashewnødder, peber, ananas og så er der også plantet lidt mangrove nede ved vandet.

Mens vi ventede på frokosten, gik linus og jeg på opdagelse på klipperne foran restauranten og vi så fisk, snegle, muslinger, krabber og fangede et par eremitkrebs.

Siri er bange for fluer og biller, mens linus er bange for hunde (de vilde hunde ser heller ikke hyggelige ud, men de er meget meget fredelige - mere end typiske hunde i dk, fx kommer de ikke selv hen til mennesker og gør ikke), linus er heller ikke glad for at stå på bunden når vi bader, da han er bange for søpindsvin (hvilket ikke er helt ubegrundet, da her er søpindsvin).

Vi tog til stranden efter frokost. Vi var alle ude og svømme indtil vi kunne se det trak op til seriøs regn. Vi nåede næsten hjem før det begyndte at regne rigtig meget. Det stilnede af så vi kunne komme op og spise, men det regnede hele aftenen.

Vi er alle trætte af restauranten og glæder os til at komme til et andet sted og spise. C og jeg har været det meste af menukortet igennem uden at blive imponerede og børnene spiser konsekvent ikke andet end pasta (uden noget) eller brød.

22/3

Vi hang ud i hytten om formiddagen.

Var på stranden om eftermiddagen. Linus var ikke meget for det, men vi endte med at hygge os i vandet. Jeg var sammen med et badedyr en ø som børnene holdt fast i, mens c trak os afsted.

24/3

C nåede at nævne at vi havde levet fint med alle dyrene omkring os og inde i hytten... Den sidste nat skulle dog ændre på dette med "kæmpebillernes invasion", kødfulde biller på 10+cm (inkl. følehorn), store nok til at larme rigtig meget når de fløj ind i ting og vi ikke kunne undgå at høre dem gå. Og med så kraftigt skelet til at være overraskende svære at slå ihjel. Jeg fik dræbt 7-8 stykker i løbet af en times tid og der røg også en kæmpe knæler med undervejs (som jeg var lidt bange for efter at have set diverse videoer med knælere), vi fik også set vores gekkoer fange og spise nogle mindre insekter... Efter at have sikret vores myggenet under madrasserne faldt vi i søvn mens vi prøvede at ignore lydene. Vi glæder os til at sove i en bolig der kan lukkes af...

23/3

Vi fandt en død flagermus på vej til morgenmaden.

22/3

Vi hang ud i hytten om formiddagen.

21/3

C's fødselsdag. Jeg havde små flag med hjemmefra jeg spredte på gulvet i nat og jeg fik også bestilt blomster som stod på verandaen om morgenen. Sammen med børnene havde jeg lavet fødselsdagskort - men jeg havde ikke fået købt en gave. Vi har aftalt at holde endnu en fødselsdag i Kuala Lumpur, med middag og gaver til alle.

Vi havde hyret en bil med chauffør og guide og tog på ø-tur. Først kørte vi til en peberplantage (phu quoc er berømte for to produkter: peber og fermenteret fiskesovs), hvilket var sjovt at se, vi sprang fiskesovsfabrikken over og tog til et naturområde hvor vi gik en lang tur langs et vandløb/vandfald der på denne årstid er begrænset aktivitet i, men dejligt at se lidt natur. Så kørte vi til øens bedste strand, hvor vi spiste en ringe frokost men nød stranden og vandet i et par timer inden vi kørtened til havnen på øens sydspids og gik en tur. På vej hjem stoppede vi i øens eneste rigtige by og gik lidt rundt i den lokale del og fik købt noget frugt på markedet.

Vi bestilte i dagens anledning at få aftensmaden serveret på verandaen. Vi fik nogle ok forretter, men lidt for meget krabbe, en kedelig dampet fisk og noget ok gris med nudler. Til dessert spiste vi chocolate fondant med is - helt klart den dessert de er bedst til at lave herude.

Der dukkede også en fødselsdagskage op. Kagen var flot, men ikke noget særligt, men c blev en smule rørt da tjenerinden tændte lysene og satte sig på hug og sang happy birthsday. Dejligt.

Børnene fik lov til at se to dvd film og kom halvsent i seng.

Ligenu tordner det og regnen vælter ned - det er hyggeligt.

20/3

Det regnede meget i nat.

Vi slapper af i hytten. Der er overskyet og vejrudsigten melder om mulighed for regn.

Om eftermiddagen var vi alle ude at svømme sammen og c og linus snorklede sammen. Jeg lånte også en maske og kunne at der var flot og mange fisk allerede 10-20m fra stranden.

19/3

Efter frokost og siesta gik vi på stranden, hvor jeg byggede i sandet med linus og Christina gik ud i bølgerne, med siri siddende i et badedyr med vinger på. Bagefter byggede også siri kæmpe sanddæmning og vi blev på stranden til solen var tæt på at gå ned.

Vi spiser typisk 18:30 og så passer det ca at børnene skal lægges efter lidt leg.

18/3

Børnene var ikke parate til ret meget, så vi startede med at lege i hytten, dvs børnene legede hver for sig, jeg læste og Christina sov lidt...

Efter frokost tog vi på stranden hvor alle gik i vandet og Christina og linus havde masker på så de kunne se lidt fisk. Der er meget liv i vandet fra nogle klipper man kan gå ud på har vi set søpindsvin, søpølser, krabber og farvestrålende fisk.

Maden er glimrende herude, men vi er nok blevet lidt spolerede efterhånden. Idag spiste c og jeg en tallerken forretter og lynstegt okse med nudler, urter og sur/sød sovs. Børnene er gået lidt i sort hvad angår mad og har spist en del pasta-uden-noget de sidste par dage.

Der var også lovet regn idag, men vi slap med et par lyn.

17/3

En af de mere kedelige ting vi har stiftet bekendtskab med i Vietnam er olieforurening. Jeg kan ikke huske at have set det andre steder. I vung tau prøvede flere af os at træde i små bløde olieklumper - som er rigtig svære at vaske af foden og nærmest umulige at fjerne fra sko eller tøj. Vi har også oplevet dette her på mango Bay - sørgerligt at opleve, men også udemærket at mærke det på egen krop. Det gør det nemmere at forholde sig til problemet når man hører om det.

Efter frokost gik vi lidt på opdagelse i nærområdet. Linus og jeg fik kravlet og hoppet rundt på nogle klipper nede ved vandet og c og siri fik kigget på strande. Vi endte med at tage til den strand de fandt og Jeg badede med Siri. Denne strand virker bedre at bade fra. Der er ikke noget olie.

Det regnede og tordnede ret meget om aftenen og vi fik brug for paraplyen der lå langt nede i en kuffert og havde også glæde af vores regntætte duffel.

16/3

Vi nåede ikke rigtig noget inden vi skulle flyve til phu qouc kl 12:40. Det blev en tur med noget af det mindste jeg har fløjet med. Et propelfly der hed atr 157 eller noget i den retning. Vi var lidt skeptiske, men turen gik fint og der var god plads og ikke ret meget støj.

Vi blev hentet i lufthavnen og kørt til vores opholdssted de næste ni dage: mango Bay. Et lille lidt øde sted med små og store hytter og en enkelt restaurant/bibliotek/butik/reception/etc. Vi har en åben hytte med udendørs bad og toilet (i baghaven). Og tre senge med myggenet over. Der er 60 m til stranden og træer og lidt græs foran hvor børnene kan lege. Ved siden af gekkoer, firben og diverse insekter, går der også køer, høns og hunde frit omkring. Den største gekko nogen af os har set (20cm og kødfuld), har taget bolig i vores hus sammen med nogle meget mindre venner. Her er naturligvis ikke aircondition, men heller ikke tv eller Internet. Jeg savner aircondition, men det skal blive fint at klare sig uden det andet. Og der er wifi oppe i restauranten...

15/3

Startede med at hænge ud ved poolen, så op og pakke og checke ud. Inden vi forlod hotellet, fik vi stillet vores kinesiske sult ved at bestille en hel quang Dong and - tjenerens reaktion var "a whole duck, oh my god". Og nej, vi kunne slet ikke spise op, men en halv havde været for lidt. Iøvrigt nok den bedste and jeg nogensinde har spist. Den stod os i 550k eller 160 kr.

Hotellet sørgede for at tage ind og købe billetter til hydrofoilen og transporterede os også gratis ind til båden som vi nu sidder i på vej til saigon. Det sidste stykke inden saigon ligner - ikke overraskende - en del af sejlturen i apocalypse now.

Vi ankom og kørte til vores hotel i saigon, som også stadig havde en kuffert og en klapvogn. Første mål var at finde et vaskeri der kunne levere hurtigt. Det var heldigvis meget nemt i saigon.

Vi havde planlagt at se ho chi Minh bymuseum, men efter en lang taxitur og en kort gåtur ankom vi 17:02 og så at de lukkede kl 17... Vi tog tilbage til hotellet, hvor vi mødte to studerende, som godt ville træne deres engelsk. Christina fik en længere snak med dem. Vi lærte at ihvertfald de unge kalder byen ho chi Minh City og ikke saigon.

Vi spiste aftensmad på tagterassen på et nabohotel, ikke noget særligt, men god udsigt over saigon på 12. Etage.

En af de dejlige ting ved at rejse så længe er at man bliver god til at rejse; pakke ned og ud, transportere sig rundt, lufthavne etc. Omvendt er det helt klart at børnene og især Siri synes det er svært med rejsedage.

14/3

Havde det fint da jeg vågnede.

Vi havde planlagt en tur op til et fyrtårn. Først tænkte vi bare at gå op, men siri blev noget træt af at gå igår, så vi besluttede at tage en taxi så langt som muligt. Men taxichauføren talte meget lidt engelsk, forstod ikke mit kort og kørte os til en kabelbane istedet. Jeg fandt et googlemap frem jeg heldigvis havde smidt på min iPod via dropbox og dirrigerede chaufføren hele vejen - han havde helt sikkert ikke været der før, men vi kom frem af små snørklede veje. Det var desværre ikke specielt interessant, der var en god udsigt, men udsynet var blokeret af træer. Selve fyrtårnet var ikke noget særligt. Jeg blev lidt nervøs for hvordan vi skulle komme ned igen, men heldigvis havde vores taxiven ventet på os. Christina gik hen for at sige at vi var klar til at køre om et kvarter. Det var uklart hvordan han forstod det, men resultatet var at han kørte kort efter uden os...

Det blev en lang gåtur ned. På sin vis en hyggelig og interessant tur, men helt sikkert alt for lang til børnene. Vi prøvede at få nogle militær/parti-folk til at hjælpe med en taxi, men det fik vi ikke meget ud af.

Vi gik på legeplads og børnene fik en is til at lade op på og derefter tog vi hjem og holdte siesta før sen frokost og pooltid.

Jeg fik lidt feber igen om aftenen, underligt.

Feber igen.

13/3

Træt af morgenmaden. Glimrende udbud, men ikke lyst til noget af det.

Vi startede på stranden og jeg nåede at træne inden vi spiste frokost.

Bagefter var det tid til at tage ud til områdets største turistattraktion en 28m høj Jesus statue der skuer ud over havet fra en klippetop i bedste Rio-stil. Opstigningen starter ved havets overflade og går så primært af trapper, men også enkelte stier op til statuen (der meget symbolsk er flankeret af to store 250mm kanoner - der var klar indtil 1993). Statuen er overraskende slank, hvilket resultere i et meget trangt indre hvor to voksne kun vanskeligt kan komme forbi hinanden - og der er kun een trappe. Men vi kom op og ud af Jesus arme og nød udsigten og vinden.

På vej ned mødte vi 21 åriges hoang som studerede noget offshore-ting i byen for at kunne arbejde i offshore-industrien, der er byens store arbejdsgiver. Det var meget sjovt at tale med ham. Og han fik udpeget en platform langt ude, mens vi fulgtes ned, jeg havde også undret mig lidt over at der ikke var flere spor af offshore aktivitet. Vi lærte også at Jesus hedder "ze-zu" i Vietnam.

Vi snuppede en is til børnene og en slags solnedgang på stranden. Christina gik så hjemad med børnene, mens jeg tog et par minutters ro, hvor jeg nød bare at kigge på bølgerne. Det var interessant at betragte dem i alle detaljer.

Christina spiste quang Dong and fra den kinesiske restaurant. De sendte en tjener over da Christina bad om menukortet. Chefkokken var på arbejde ogkom fra quang Dong, så det var den helt rigtige udgave Christina fik. Hun var godt tilfreds, men presset over at restauranten har mandagslukket, da hun har set sig lun på en kvart eller halv grillet pattegris til 600k eller 180 kr...

Syg igen, feber og influenza-agtig.

12/3

Dagen startede på stranden. Børnene legede og vi slappede af i skyggen. Det blæser stadig og gør det behageligt at være i solen.

Jeg har lige været nede og få lidt motion og har nu sendt Christina afsted. Der har været fine faciliteter på flere hoteller (uden at vi dog har gjort brug af dem...), men her er der rigtig gode faciliteter med maskiner, vægte og en fuld Thai boxing gym med mini-boksering og område til skyggeboksning med et udvalg af sække. Jeg fik lov til at låne et par 16 oz handsker af gym- mesteren, men efter at have hjulpet mig med at få dem på og kigget lidt på mig, gik han ud og hentede et par små sækhandsker til mig. Jeg takkede pænt nej og da jeg var færdig med sækken fik jeg et lille anderkendende nik.

Hotellet har mange gæster fra Kina og Taiwan og der er derfor en rigtig kinesisk restaurant. Børnene kan ikke spise noget fra kortet, men vi fik den internationale restaurant med på at børnene fik noget fra deres kort og vi fik en halv peking and fra den kinesiske restaurant (som herovre naturligvis hedder Beijing and). Det var rigtig god og interessant oplevelse; der kom to kinesiske kokke ind med en halv and, som den ene skar alt skindet af, mens den anden lavede små pandekager med skind, agurk, chili og sovs. Det smagte fantastisk og bagefter tog de anden ud og snittede den i små strimler som blev stegt med nudler og grøntsager. Vi kunne slet ikke spise op. Prisen var 350k eller 100 kr - for os begge, og det var det samme vi betalte for børnenes pizza og pasta...

Efter frokost tog vi ind til byen hvor børnene prøvede nogle legemaskiner vi tidliere havde lovet dem - ved siden af var der bryllupsfest og vi og gæsterne fik glæde af at glo på hinanden.

Der lå et pizzeria på den anden sideaf vejen som skulle være ok - det var det ikke, men Christina spiste dog sin lagsagne op.

Så var det tid til at genfinde vaskeriet, det gik rimelig nemt med en taxi og et googlemap lagt ned på min iPod. Vi fik ores tøj (børnene og Christina var i minus).

Derfra var de en kort gåtur til stadion hvor vi skulle se Greyhound race

Jeg blev småsyg om aftenen.

11/3

Vi startede dagen med lækker morgenmad og tog derefter ned i hotellets andet poolområde der ligger nede på stranden (der er bygget en bro fra anden etage ogover vejen tilstranden). Lækkert sted med overdækket jacuzzi i hver ende af poolen og en seperat børnepool. Strandener fin, men ikke noget særligt. Det blæser ret meget, men det er rart når der er 34 grader varmt.

Vi tog ind til byen for at spise frokost og få vasket tøj. Frokosten blev på en meget lokal restaurant hvor fik enorme mængder ris, noget grønt, nudler og en kæmpe krabbe. Det var hverken specielt godt eller billigt. Bagefter fandt vi et fransk pattiserie hvor is til børnene og Christina og en donut til mig, rundede måltidet passende af.

Derefter fulgte en lang og ikke ret sjov jagt på et vaskeri - som vi dog endte med at finde.

Efter en tur på stranden, der nu var lukket for badning pga. Blæst, hørte vi om jordskælv og tsunami. Vi kunnese vore lokation på nogle warningkortene og skulle lige overbevise os selv om at vi ikke var i en farezone - det var der intet der tydede på, og så kunne vi gå ned og spise. Christina prøvede en australsk t-bone, men var ikke imponeret. Jeg prøvede fish and Chips med tartar sovs - det var ok, men fisken var lidt for fisket til retten efter min mening.

10/3

Er på vej i en hydrofoil der ligner noget fra Tintin eller Felix. Vi sejler fra saigon til vung tau der er en lille halvø med en moderne vietnamesisk by, strande, et berømt fyrtårn og en 28m høj Jesus man kan gå op i. Turen tager ca en time.

Det tog så lige to timer istedet, men ellers en god tur. Vi er nu ankommet til imperial hotel - et nyt hotel bygget i kolonistil på den lidt disneyworld-agtige måde, inkl. Marmorstatuer, springvand, kopi malerier og heli-pad.

Børnene gik i poolen i hotellets baghave.

Vi spiste på hotellet som så ud til at kunne håndtere vestlig mad og jeg blev ikke skuffet over min burger til 160k eller 45 kr.

9/3

Ligger på hotellet i saigon. Vi kom hertil med tuk-tuk fra vinpearl, kabelbane til fastland, minibus til lufthavn, fly og taxi til hotel, det gik rigtig nemt, særligt med ugens tidligere togtur i baghovedet. Vi sidder nu og omplanlægger den næste del af turen, det skulle have været en rejse rundt i mekong-deltaet med båd og bil, men siri bliver nemt køresyg hernede og muligvis er det heller ikke rejseaktivitet børnene trænger til.

Iøvrigt et ok hotel. Vi bor på 5 sal med altan og udsigt over meget by, larm og lidt vand og grønt.

Vi spiste i en smal gyde tæt på hotellet, hvor husene næsten voksede sammen over hovedet på os af små tilbygninger. Det lille rum mellem husene var fuldt af liv og aktivitet - jeg følte lidt jeg var i legendariske kowloon. Vi spiste kylling med cashewnødder, en portion 35k eller 10 kr og 10k eller 3 kr for øl eller cola.

Saigon virker som en mere moderne og vestlig by end Hanoi. Men også mere turistet.

8/3

Jeg gik i seng samtidig med børnene og sov små 12 timer, det hjalp måske. Jeg havde det ihvertfald fint her til morgen.

Vi var ude og sejle med en lille speedbåd, os fire, fire vietnamesiske turister, en gude og en styrmand. Vi sejlede hen til en lille ø der er naturreservat og Christina og jeg fik snorkler på skift. Der var rigtig flot med farverige koraller overalt på bunden, massere små fisk og enkelte store fisk. Linus Skulle også have været ude, men synes det var for koldt.

Maden er rigtig god herude der er 20+ retter at vælge imellem til frokost og aftensmad, herunder 3 der laves mens man venter. Idag spiste vi bla stirfried friske nudler med fisk og urter, bambussuppe med and og urter og rejer lavet med omslag af grønne ris og krydderier - det mindede en del om kfc-kyllingevinger, men noget mere delikat.

Efter en tur i legeland tog vi ud til tivoliet og fik et par ture i karusellen, som børnene er meget glade for. Derefter en tur gennem shoppinggaden, som formentlig er fyldt med kopivarer eller meget billige originaler. Vi sidder nu og drikker cocktails nede ved vandet - men desværre de dårligste vi har fået i Vietnam.

Aftensmaden bød bla på krokodille og grillet kalkun.

7/3

Vi startede dagen i vandpark. Vi sejlede i store baderinge i en lille å, indtil vi blev trætte af det og så var vi i børnevandland.
Christina og jeg fik også prøvet den store
Tsunami der er en stor halfpipe, 10+ m hvor man bliver droppet ind på en badering. Den så ret vild ud, og pulsen steg også lidt på de første stejle 4-5m.

Vi tog tilbage til hotel og spiste frokost.

Jeg fik det dårligt i løbet af formiddagen, tog en lur efter frokost. Resten af familien tog i hotellets legeland.

Da jeg vågnede tog vi ud til akvariet. Det var rigtig fint, med en gigantisk tank, som man kører gennem på et rullende fortorv, med rokker, hajer og skildpadder svømmende henover og ved siden af. Og naturligvis også massere eksotiske fisk.

Bagefter tog vi tilbage til vandparken og var lidt inden vi tog til hunde og abe-opvisning. Det var ikke så smagfuldt, men børnene synes det var sjovt.

6/3

Vi blev hentet kl 11 på vores hotel og kørte derfra ned til en havn, hvor en 3km lang kabinelift transporterede os ud til vinpearl, som er et af de helt store resorts i Vietnam. Her er et lille Tivoli, vandpark, akvarium, biograf, butiksgade og meget andet. Vi skal bo herude i tre dage. Her virker rigtig fint. Vi startede med at få en stor buket blomster og lidt gaver til børnene. En skarp kontrast til togturen og nattens hotel.

Her er meget varmt. Min iPod siger 29 grader.

Jeg fik en lille smag af hvad børnene bliver udsat for herovre, da jeg blev overfaldet af en flok kvinder der ville fotograferes sammen med mig... De kunne ikke et ord engelsk.

Vi hang ud i Parken inden vi kunne få vores værelse, vi blev kørt i minibus fra park til hotel. Det er et lækkert hotel med egen strand og 5000kvm pool mellem hotel og strand.

Vi har fuld pension. Aftensbuffetten var god og bedre end forventet, vi fik bl.a. Vietnamesisk suppe, salat, grillet Ged, sprøde nudler med rejer, grillet blæsprutte og muslinger. Der var også en dessertbuffet der primært bestod af klassiske franske kager og frugt.

5/3

Efter en medium hektisk morgen og en lang taxitur til da nang, sidder vi nu i toget på vej mod nha trang. En tur på 10 timer. Vi har vores egen lille kupe med fire senge.

Madvognen har lige været forbi og Christina har kastet sig over en skål kylling med ris og spinat til 25k/7 kr.

Vores kupe er kølet med ikke-justerbar aircondition, heldigvis har vi alt vores bagage og kunne finde varme trøjer frem.

Det er overvurderet at køre i tog i Vietnam... For at bruge en formulering fra gode gamle thomas tog: "bumletog på rådne skinner" - og så i 10 timer. Vi er tilfredse med at to af vores Tre planlagte togture er blevet erstattet af fly. Men ok at prøve det og vi fik kommunikeret lidt med nogle vietnamesere. De er meget søde og nysgerrige og taler meget lidt engelsk.

Børnene sidder og ser film og vi stener, to timer tilbage.

Vi kom fint af, men der er ikke meget plads i togene - til vores 50 kg og en klapvogn... En lokal prøvede at narre os til en dyr taxitur, men havde klart undervurderet Christina som meget bestemt insisterede på at få slået taxameteret til. 3,5 dollar sparet :)

Vi skal kun sove på hotellet i nha trang, så vi havde købt et billigt hotel - 200 kr - turens billigste overnatning. Ok, men også en klar indikation af at det giver mening at betale en del mere.

4/3

Vi stod op til voldsomt regnvejr, det blev dog hurtigt til småregn.

Christina fik en aktionfyldt formiddag, da hun tog en elevator der ikke blot gik i stå men faldt et stykke ned et par gange... Vi tager den anden elevator eller går op til femte...

Vi tog ind til byen og hævede penge og gik gennem nogle gader vi ikke havde gået af før. Vi spiste frokost på River Lounge og fik: White Rose (vietnams svar på raviloli med svinekød i risnudel pasta), mango kylling salat, Christina spiste stegt kyllingebryst og jeg prøvede en vietnamesisk Wienerschnitzel med kartoffelsalat, efter at have tilføjet en passende mængde salt var det ikke så dårligt. Vi drak frisklavet passionsfrugtjuice (og jeg en rigtig god Mojito med massere grønt). Det fik vi for 588K eller 170 kr.

Bagefter gik vi lidt rundt ved kanalen og derefter ned på Hoi An Patisserie der ligger på en restaurant der hedder The Cargo Club. Der fik vi dobbelt Chokoladekage, paulova, jordbærkage, is og jeg prøvede vietnamesisk kaffe. Det klarede vi for 226k eller 65 kr. Det var rigtig godt og vi overvejer at spises aftensmad.

Det var min første kop kaffe herovre, jeg valgte at tage en kold tyrker og efter to medium hårde dage med massiv hovedpine pga. Koffeinafhængighed var jeg clean. Jeg vågnede den ene nat med hovedpine og gik på Wikipedia og kunne læse at hovedpinen skyldes at blodårene i hovedet trækker sig sammen når der ikke er koffein i blodet og det giver højere tryk i hele hovedet og det er det der kan mærkes - interessant.

Vi er begyndt at køre en del i taxi for at sparer børnenes ben. Det er rimeligt billigt, under 3 kr pr. km.

Det har regnet en smule i løbet af dagen men nu er der lidt sol gennem disen. Børnene er i poolen.

Vi havde tidligere set et kloster ikke langt fra hvor vi boede og havde snakket om at se om vi kunne besøge det. Her på sidste dag i hoi an fandt vi så noget langt tøj på og tog en taxi derud. Det var ikke et turistkloster så vi var lidt usikre på hvordan vi skulle gribe det an, vi kunne se en munkedreng der fejede og en ældre Munk i snak med en civil langt inde på grunden. Linus og jeg gik over til munken og jeg forklarede med fagter hvad vi ville, da han ikke talte engelsk. Det virkede som vi var velkomne og kort tid efter blev drengen sendt afsted efter en gammel nonne der talte lidt engelsk. Sammen med drengen åbnede de for meditationssalen og tændte for lyset og så satte vi os derind foran en stor guldfarvet Buddha med blikende glorie og slappede lidt af og talte om onkel Buddha.

Det var iøvrigt et kloster der hørte til den gamle primitive simple form for buddhisme der kaldes theravada. Det er formentligt et særsyn i nordvietnam.

Nabogrunden lignede også noget religiøst og linus satte sig ned foran og begyndte at tegne nogle kinesiske tegn efter i sin dagbog. Christina så nogle nonner indenfor der kørte rundt og rundt på en knallert, fotograferedes dem og kort efter var der fire unge nonner samlet omkring os, og de andre pressede en af dem til at skrive i linus bog. De var også buddhister, men heller ikke så gode til engelsk, vi blev hurtigt inviteret indenfor og fik lov til at bevæge os frit omkring på deres grund og se deres bygninger. De var meget åbne og vi kunne se hvordan de boede, og hvor de studerede etc. Det var rigtig spændende.

Vi tog ind og spiste mad på the cargo club. Jeg spiste en velkrydrer grøn karry og Christina prøvede en marokkansk kyllingesalat - vi var godt tilfredse. Efter maden gik vi lidt rundt i den gamle by, og var bl.a. Inde og se silkeorme og hvordanman laver silke fra larver til stof. det må være en speciel aften for mange steder blev der tændt røgelse og brændt offergaver og stillet mad og drikke frem til forfædrene. De bruger både den vestlige og en månebaseret kalender og der var ingen måne, måske var det grunden.

Jeg har ubevidst fravalgt at følge med i nyheder og naturligvis mit arbejde. Det er dejligt. Jeg får dog lidt på anden hånd fra Christina, primært om Libyen og penkowa-sagen.

Vi har ikke ret meget tid til at læse eller andet privat. Min egen tid går primært med at genlæse neal stephensons anathem, hvilket er en fornøjelse og en større nydelse end første gennemlæsning. Jeg har også en matematikbog og en filosofibog om epictetus med - den sidste har jeg læst 5-10 sider i, den første ligger stadig nede i en kuffert... Det er dog også blevet til en del læsning om vietnams historie fra den franske kolonisering og frem til idag. Det har været rigtig interessant og der er mange detaljer og overraskelser i forhold til det jeg har lært i skolen og fra diverse film. Som altid, er virkeligheden ikke så sort-hvid og meget kompleks. Det er værd at læse op på.

3/3

Vi var ude på en lille ekspedition i det helt lokale område mellem udkanten af byen og markerne. Befolkningen er imødekommende og smiler og hilser hvor vi kommer frem -det hjælper helt sikkert at vi har børn med.

Vi spiste på goda, den hidtil fineste restaurant vi har været på. Vi fik: forårsruller med rejer og bananmos, papayasalat med oksekød og urter, oksekød stegt i rismel, hoi an rispandekager med svin og rejer (serveret med rispapir og urter), dampet oksekød med grøntsager, stegte nudler med grøntsager og ris. Vi blev meget mætte uden at være i nærheden af at have spist op. Vi spiste for 880k eller 270 kr inkl. Øl og frisklavet juice.

Det begyndte at regne meget da vi var færdige med spise, men stilnede nok af til at vi turde begynde at gå hjem. Vi havde ikke været på gåben i denne del uden for byen. Det var hyggeligt og vi fik besøgt en del små butikker hvor vi hilste på de familier der hang ud i butikkerne der også er opholdsrummet i mange huse. Regnen kom igen og vi tog en taxi det sidste stykke hjem.

Det koster 22k eller 6kr pr kg at få vasket her i byen.

2/3

Røde af solen og med to lidt trætte børn har vi valgt en rolig uden aktiviteter. Børne har været i poolen og vi har været ude og spise frokost, men ellers sker her ikke meget.

Vi tog ind til byens marked for at købe frugt og spiste aftensmad samme sted som igår. Stadig god mad. Jeg spiste en steak med hvidløg/ingefærssovs og en rispandekage med urter og grønt i som tilbehør. Christina spiste krabbe-nuddelsalat og en cheeseburger der ikke helt levede op til resten.

1/3

Sidder på strander, børnene bygger. I store kar ligger levende Ukrabber, krebs, muslinger og fisk og venter på at blive til frokost. Et måltid frisk seafood koster 25 kr her på stranden.

Ferien er skiftet fra primært at være aktiv oplevelse til at være afslappende ferie i solen. Her er varmt, men meget behageligt. 25-27grader, men køligt nok om natten til at vi ikke behøver at tænde airconditionen.

De er mere vant til turister her og er ikke så meget efter børnene som i Hanoi.

Frokosten var interessant, men udover Christina krabbe ikke specielt god.

Efter frokostentog vi tilbage til hotel og pool og børnene tog en tur i poolen mens christina besøgte et par skræddere. Senere tog vi på en tur gennem den gamle bykerne og besøgte et par kinesiske templer der ligger midt i det hele. Vi så også byens store attraktion; en kort men meget bred bro/tempel.

Vi endte på en fancy restaurant - river lounge - hvor vi endnu bedre mad end i forgårs ( ihvertfald forretterne og desserten). Vi spiste rå og stegte forårsruller på rigtig god balalncerede salater, kokos-mangosuppe, kyllingebryst med ris og mango og ingefær cremebrulee.

28/2

Børnene er i poolen og vi slapper lidt af. Christina har fundet et godt hotel til os. Vi bor på 5. Sal med balkon med udsigt over rismarker og lidt lokal bebyggelse. Nedenfor løber der høns rundt.

Børnene var i poolen, de svømmer selv rundt voksen afdelingen med badevinger på.

Vi spiste indisk mad til frokost.

Til hotellet hører et lille stykke strand der ligger 7 min væk i bil. Vi nåede ikke hotellets bus, men tog en taxi. Lækker strand uden ret mange mennesker og kun få strandsælgere.

Vi tog hjem om eftermiddagen og efter en kort pause gik vi ind til centrum som 25 minutters gåtur væk ( i siri tempo). Det er en hyggelig 200 år gammel havneby som var en stor handelsby i Asien og mødested mellem Øst og vest. Idag er det mest en attraktion. Det må være lavsæson, for her er ret tomt. Byen er kendt for sin mad og vi fik idag det bedste mad vi har prøvet i Vietnam. Vi fik wontoner med noget sur/sød relish, salat med bananblomster, rejer og urter, grillet gris, cau Lau, som er en nuddelspecialitet med bønnespirer, urter og grillet riskiks og fisk grillet i bananblade. Sådan en menu koster 45 kr på en pæn restaurant med udsigt over floden.

Vi spiste udenfor efter solnedgang, men så ingen myg. Vi har set et par myg på værelset, men der er tilsyneladende ikke mange myg her.

27/2

8 års bryllupsdag. Idag flyver vi til danang og derfra skal vi så kører 30 sydpå til hoi an.

Sidder i flyet på vej fra Hanoi til danang. Airbus a330-200. Danang er vietnams trediestørste by. Der bor 89 mio i Vietnam og det er dermed landet med det 13. Største indbyggertal. Geografisk er Vietnam større end Italien men lidt mindre end Tyskland. Det er langt og smalt, under 100 km bredt visse steder.

Det gik rimelig stille og roligt at få pakket sammen og komme til lufthavnen.

I Hanoi nåede vi at have tre værelser på samme hotel på 13., 11. Og 7. Det føles tilfredstillende at have sprunget 8, 9 og 10 over...

Vi tog en taxi til en restaurant anbefalet af hotellet - sakura - og den var også god og ret billig og vi fik smagt et udvalg af de lokale specialiteter. Herunder krabbesuppe, muslingesuppe, krabbeboller, grillet gris, rejer og blæsprutte.

26/2

Tidligt op og nyde udsigten.

Lang køretur tilbage, men kun en gang opkast.

Værelse på 7. Etage.

25/2

Det er eftermidag og Vi sidder i solide dæksstole og nyder havluften og synet af halong Bay på det gode skib emeraude. Det var en meget lang tur til halong by, 3,5 timer hvor siri kastede op adskillige gange.

De fleste cruise både er lavet som firkantede husbåde med et twist af junke-look. Vi har valgt båden der er bygget i rimelig gennemført fransk kolonicruiser stil (og stål fremfor træ, hvilket føles trygt i lyset af den træbåd der sank herude kort før vi ankom til Vietnam).

Vi startede turen med en glimrende frokostbuffet.
Vi nåede også at få besøgt en grotte og en flydende perlefabrik.

For første gang i ferie var vi tidligt oppe.

Dagens hit er også at jeg er ikke længere har diarre...

24/2

Syg.

Skifte hotelværelse.

Lille gåtur til kirke. Sidder og skriver dette på vietnams svar på starbucks: highlands coffee.

23/2

Første dag med rigtig regn...
Inde der meste af dagen
Arrangere halong Bay tur.

22/2

Jeg vågnede først efter en lang nats søvn.

Vanddukketeater. Sjovt at se, lidt slidt udstyr og dårlig lyd, men udført med gusto.

Børnene - og især siri - bliver stadig overfaldet. Men de er bedre til det og kan nu også sige fra.

Stormagasin.

Vi har taget en bunke børne dvd'er med, men de duer naturligvis ikke herovre pga regions begrænsninger... De kan dog se dem på mac'en og ellers er der Cartoon network.

Småsyg.

Vi fik tid til at se en film. Linus var vågen til 23 og nåede også at vække siri et par gange.

21/2

Idag var vi så friske at vi startede dagen med en tur i hotellets gym før morgenmaden.

Nabobygningerne til Øst er det berygtede fængsel Hoa Lo "Hanoi Hilton". Det er idag et museum. Linus vil godt derind.

Der er meget lidt plads i byen, parker, legepladser eller baggårde er nærmest ikke eksisterende. Det er derfor dejligt at vi har legeplads på hotellet. den bliver iøvrigt ofte benyttet af børnehaver.

Idag tog vi ned til den eneste park nær centrum der har plads til leg og sport. Parken hed tidligere Lenin park og det er vist stadig det uofficielle navn. Det var en interessant men også lidt trist oplevelse. En meget slidt park med brugernes skrald udover det hele. Men sjovt at se "stedet" hvor de lokale motionere og skolerne har gymnastik.

Vi kom også gennem det franske kvarter der til forskel fra centrum er byplanlagt og hvor der er brede veje og generelt mere plads.

Det blev en lang gåtur - det er utroligt hvad børnene kan klare.

Linus var også så uheldig at han fik en stor frugt i hovedet fra et træ højt oppe, den ramte en markise først, men gik i stykker da den ramte linus og han fik en hudafskrabning og blev rigtig ked af det og forskrækket.

Jeg havde der lidt skidt og gik i seng samtidig med siri.

20/2
Vågnede før de andre idag. Facebook er blokeret i Vietnam da det ses som samfundsnedbrydende. Jeg bruger ikke facebook og Christina kunne nok fint klare sig uden, men jeg så det som en udfordring at få brudt gennem den vietnamesiske mur... Det var ikke nok at skifte dns fra en lokal til google dns, men da jeg oprettede en krypteret ssh-forbindelse til min server i kbh og lavede en tunnel til en proxy derhjemme, så gik det fint.

Så nemt skulle det ikke være... Nu er der adgang til forsiden, men p.t. kan jeg ikke logge på.

Hotellet har en fin udendørs legeplads på fjerde etage.

Maden på hotellet er glimrende og ikke specielt dyr, 150 kr for aftensmad leveret til bordet til os fire. Morgenmaden er også god, C og jeg følger den lokale skik og spiser nudelsuppe med koriander og forårsløg, børnene holder sig til noget der ligner det derhjemme. Siri er god til at smage på det hele, linus er meget konservativ og synes generelt dårligt om asiatisk mad...

Vi har endnu en rigtig god restaurant til gode.

Vi startede dagen på legepladsen og senere kørte vi ind til den gamle bydel der er et spændende kaos af gamle bygninger med sære tilbygninger, små gyder, underlige butikker og gadekøkkener. Tankerne kom hen på kowloon i Hongkong, dog var det primært lave bygninger.

Planen var at tage i teater og se det obligatoriske water puppet show. Det var desværre ikke muligt at få billetter før den 22 - så det bliver der.

Børnene blev et stort tilløbsstykke da de sad og tegnede på en bænk og det endte med at der stod en større gruppe omkring dem og fotograferede og så på - rimelig underligt.

Børnene gik hele vejen hjem, det er de ret gode til.

19/2
Nat med jetlag
Vågen fra 4-6:30...
Ude og gå rundt i centrum som I Hanoi er en sø. Børnene gik hele vejen. Vi bor i centrum, men i vores kvarter er der ikke mange hvide turister og derfor ingen påtrængende lokale med varer eller ydelser. Men det var der nu heller ikke meget af helt inde i centrum - og det var ingenting sammenlignet med fx Thailand. Man kan fx gå ind i en lokal butik uden at blive tilbudt at købe noget...

Siri er meget populær og bliver løftet og fotograferet.
Vi bor rigtig godt på 13. Etage i hanoi towers med gulv til loft vinduer og god udsigt, to soveværelser, to badeværelser, køkken og stue. Der er også kæmpe swimmingpool, men det er for koldt til at bade.

Det skulle regne idag og de næste dage. Vi så ikke noget til regnen.

18/2
ankomst Hanoi. Det gik ok at få visa on arrival i lufthavnen.
Jetlag
Lækkert hotel med flot udsigt
Her er diset og 18 grader
Vi havde problemer med at holde os vågne men tog os sammen og gik en tur i området
Trafikken er voldsom men ikke så slem som vi havde læst.

17/2
Aeroflot var ok til Moskva og godt videre til Hanoi. Børnene tog det rigtig flot. Christina sov meget lidt, jeg fik fire timer og børnene sov rimelig godt.